Monday 20 February 2012

Jambu Air


Berikut beberapa manfaat dari buah Jambu Air :
  • Kandungan air yang cukup banyak daripada isinya mampu membantu tubuh dari kekurangan cairan. Cairan ini ternyata berguna untuk membersihkan ginjal dari urea dan asam urine. Sebelum dibuang bersama air, kedua kotoran tersebut harus dilarutkan terlebih dahulu dengan air itu. Kalau ginjal kekurangan air maka kotoran yang dikeluarkan tubuh menjadi tidak lancar hingga akhirnya menjadi batu ginjal.
  • Kandungan Vitamin A buah jambu air yang banyak untuk meningkatkan imunisasi atau sistem kekebalan tubuh, menjaga kesihatan mata dan menambah  sel darah putih. Menurut informasi kesihatan yang beredar kekurangan vitamin A banyak dihidap oleh penderita HIV.
  • Buah Jambu air mempunyai kandungan Vitamin C yang berfungsi sebagai antioksidan yang bertugas memperbaiki sel tubuh yang rosak seperti kulit. Untuk masalah perawatan kecantikan, vitamin c ini mempunyai peranan penting untuk melancarkan peredaran darah. Tubuh yang mecukupi vitamin C, kulit akan terlihat lebih segar. Vitamin C merangsang tumbuhnya kolagen kulit dan menjaganya.
  • Kandungan serat buah jambu air ini tinggi  dan kandungan mineral nya sangat banyak. Dari asam sulfuric, asam sitrat, protein, mangan, besi, magnesium, tembaga, magnesium, kalsium, kalium, seng dan fosforus.
p/s : sedap dimakan bersama serbuk asam. slurppp

No comments:

Post a Comment