Thursday 16 February 2012

Khasiat Buah Betik


Pic source Google
10 KHASIAT BETIK

Terdapat banyak faedah kesihatan jus betik. Minum jus betik membantu anda untuk memerangi masalah kesihatan yang tidak terhitung. Jus betik penuh nutrien yang penting untuk mengekalkan kesihatan yang baik.
Betik juga dikenali sebagai "buah bidadari". Di Amerika Syarikat (AS),betik adalah buah-buahan yang disyorkan untuk kesihatan yang baik.
Carica betik adalah nama tumbuhan dari mana buah betik diperolehi dan kini ia dijumpai di setiap daerah tropika dunia.  Buah ini dikenali untuk meningkatkan kesan kesihatan dan oleh itu, betik kadang-kadang dirujuk sebagai buah ubat.
Kebaikan Jus Betik: -
Beberapa manfaat jus betik diberi di bawah.
1).   Meningkatkan Sistem Pencernaan: -
*       Buahnya yang berwarna jingga bersifat lembut. Penggunaan jus betik merangsang sistem pencernaan. Jus betik adalah salah satu remedi semulajadi terbaik untuk sembelit. Ia juga membantu dalam pencegahan kanser kolon.
2).   Meningkatkan Sistem Pencernaan: -
*       Penggunaan jus betik merangsang sistem pencernaan. Jus betik adalah salah satu remedi semulajadi terbaik untuk sembelit. Ia juga membantu dalam pencegahan kanser kolon.
3).  Paru-paru yang sihat: -
*       Pengambilan jus betik membantu orang untuk mengatasi daripada kekurangan Vitamin A. Minum jus betik membantu untuk mengurangkan kesan negatif tar pada badan perokok dan ia membuatkan paru-paru sihat.
4).   Menguatkan Sistem Imun: -
*       Jus betik mengandungi Vitamin C yang membuat sistem imun yang sihat. Ini adalah salah satu daripada faedah kesihatan yang terbaik jus betik. Seseorang yang mengalami sejuk boleh disembuhkan oleh pengambilan jus betik .
5).   Mencegah Penyakit Jantung: -
*       Jus betik kaya dengan antioksidan yang membuat ia makanan hebat untuk mencegah perkembangan penyakit jantung. Antioksidan yang tidak membenarkan kolesterol melekat pada dinding arteri. Ia mengurangkan risiko masalah jantung dengan mengawal tahap kolesterol.
6).   Baik untuk Jantung: -
*       Betik mengandungi nutrien seperti Vit. B, mineral,  kalium dll yang sangat baik untuk jantung berfungsi dengan sepatutnya.
7).   Mengawal Kemerosotan otot: -
*       Seperti bagaimana lobak menghalang degenerasi mata, sama jus betikjuga menyimpan degenerasi otot di bawah kawalan. Ia juga membantu dalam mencegah pembentukan katarak. Jus betik kaya dengan beta-karotena.
8).   Kesan anti-radang pada badan: -
*       Pengambilan jus betik membantu dalam mengurangkan keradangan bahagian-bahagian badan yang berlainan. Orang yang menderita asma dan osteoartritis telah didapati jus betik sangat bermanfaat.
9).    Mencegah Artritis Reumatoid: -
*       Pengambilan jus betik membantu dalam mengawal pembangunan artritis reumatoid.
10).  Baik untuk kulit: -
*       Jus betik tidak hanya bermanfaat untuk sistem penghadaman tetapi juga bermanfaat untuk kulit yang baik. Betik adalah antioksidan dan membantu mengawal tanda-tanda penuaan pramatang. Oleh itu membantu kulit anda berseri.
11). Haid: -
*       Wanita yang mempunyai kitaran haid yang tidak teratur, boleh mengambil jus betik untuk membuat kitaran haid mereka tetap. 

""""" Jus betik tidak boleh dimakan oleh wanita hamil kerana ia mungkin mendorong keguguguran.


No comments:

Post a Comment